Preambula
Etický kódex mediátora (ďalej len kódex) stanovuje požiadavky kladené na profesionálny a morálny kredit vykonávateľa mediácie ako jedného z najefektívnejších alternatívnych prostriedkov riešenia konfliktov a sporov. Poslanie mediátora, ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alebo konfliktu, zapísaného v Registri mediátorov Ministerstva spravodlivosti SR, je pomôcť tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrými mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jej potvrdenie formou mimosúdnej dohody.
Článok 1
Vzťah mediátora k stranám sporu
Povinnosťou mediátora pred začatím procesu mediácie je poučiť strany o:
dobrovoľnosti ich účasti,
možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu prerušiť, resp. ukončiť,
skutočnosti, že finálne riešenie spočíva v slobodnej vôli zúčastnených strán,
odplatnosti služby mediátora na základe dohody,
úlohe mediátora, ktorá nespočíva v rozhodovaní, ale v riadení procesu, ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu dohody,
o dôvernosti celého procesu.
Článok 2
Vedenie procesu mediácie
Proces mediácie spočíva na nasledovných zásadách, ktorými sa mediátor riadi:
nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti ich právnych zástupcov, prípadne s každou stranou zvlášť,
vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie sporu,
koncipuje návrh mediačnej dohody, ak túto úlohu neprevzali samotné strany sporu,
zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie,
je nestranný a objektívny, vytvára pre obe strany rovnaké podmienky,
vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery,
v prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky len po súhlase dotknutej strany,
mediátor zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po mediácii od sporových strán s výnimkou prípadov, keď ho zákon tejto mlčanlivosti zbavuje.
Článok 3
Vzájomné vzťahy medzi mediátormi
Mediátor:
nevstupuje do mediovaného sporu a nezasahuje do sporu mediovaného iným mediátorom,
verejne neprejavuje kritiku voči vedeniu mediácie iným mediátorom a voči dohodám iných mediátorov.
Článok 4
Záväzky mediátora k profesii
Mediátor:
sa prezentuje kvalitným výkonom svojho povolania, pričom pri reklame a získavaní klientov zachováva jej primeranosť a musí vychádzať z pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora,
sa priebežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediačné zručnosti,
by mal pri každej príležitosti zvážiť, či je kompetentný mediovať konkrétny prípad, ak jeho praktické skúsenosti, alebo výcvik nesúvisia s mediovaným sporom,
môže svoje skúsenosti mediátora plne využívať ako účastník rôznych profesionálnych združení, spolkov, mediátorov zameraných na skvalitnenie práce mediátorov a zlepšenie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou.
© Slovenská komora mediátorov, Račianska 66, 832 64 Bratislava